Arabische sferen, kerken en wijntjes - Reisverslag uit Agrigento, Italië van Leonie Schagen - WaarBenJij.nu Arabische sferen, kerken en wijntjes - Reisverslag uit Agrigento, Italië van Leonie Schagen - WaarBenJij.nu

Arabische sferen, kerken en wijntjes

Blijf op de hoogte en volg Leonie

28 Augustus 2014 | Italië, Agrigento

Onze vlucht wordt opgewacht door n drugshond. Er wordt n man van de wc afgesnuffeld en nog n man naast ons mag ook mee. Welkom in Sicilië...
We krijgen een vrij nieuwe Golf mee en rijden in het duister naar Mazara del Vallo. Het huis van Gaspare is gelukkig makkelijk te vinden dankzij de foto van de inrit die hij ons stuurde. We worden rondgeleid in zijn ouderlijk huis, buurten nog wat en gaan dan slapen.

De volgende ochtend vertrekken we naar het centrum van Mazara; een wirwar aan steegjes in Arabische sfeer. Met op 1 vierkante kilometer zo'n 20 kerken. Een vriendelijke meneer spreekt ons aan en leidt ons tot onze verbazing geheel vrijblijvend naar n kerk waar n andere vriendelijke meneer ons binnenhaalt en trots laat zien dat hij alle kerken als miniatuur heeft nagebouwd. We mogen het klooster ernaast in wat zijn beste tijd gehad blijkt te hebben. In elk kamertje een verrassing; een bouwput of n deels gerenoveerde kamer, een kamer vol met kerststallen en n kamer vol met schilderijen van de paus. Via n trap die bijna instort belanden we in de kerk ernaast die tot in de kleinste puntjes versierd is met beeldhouwwerken, schilderijen, kleedjes en andere 'kunstigheden'.
Hierna lopen we naar n andere kerk die toevallig net geopend wordt door n Italiaan van 200 kilo die weet dat Eindhoven in Brabant ligt. We gaan mee naar binnen maar aangezien zijn tour in t Italiaans is staan we snel weer buiten.

We gaan naar de stad Marsala die bekend staat om zijn desertwijn. Helaas
is het siesta dus geen wijntjes voor ons. De fruitboer bij n parkeerplaats leidt ons naar n gratis parkeerplaats en als we daarna druiven bij hem gaan kopen als soort van bedankje krijgen we die gratis mee. Iedereen is hier verdacht aardig...

s'Avonds maken we n wandeling naar Mazara via de strandboulevard. Daar aangekomen pakken we n terrasje om uit te rusten en hebben we een uur lang live entertainment van n ruziend en vechtend stelletje op t pleintje. Daarna eten we nog wat bij n restaurant waar ze met 3 obers sterk aan ons tafeltje onze bestelling proberen te begrijpen.

De volgende ochtend starten we met n verfrissende plons in de zee. Een lange tocht erheen: de voordeur uit, inrit af, straat oversteken...
Gaspare komt in zijn pauze naar huis om afscheid van ons te nemen en we vertrekken richting Sambuca di Sicilia. Daar aangekomen lunchen we wat in een schaduwrijk parkje waar de mariabeelden in de bomen staan. We hebben gezelschap van een Italiaans mannetje wat ondanks dat we aangeven er niks van te verstaan toch een kwartier doorkletst tegen ons.

Na dit goede gesprek rijden we naar de wijngaard Planeta - Ulmo. Bij de ingang meeten we Joyce en Koen. Met nog 4 anderen krijgen we een rondleiding in de hoofdvestiging van de 5 Planeta's op Sicilië. Hier in Ulmo produceren ze 5 wijnen, in totaal iets van 20, plus olijfolie. Na de rondleiding is het tijd om aan tafel te gaan en te proeven.

Op de weg naar Agrigento moeten we even remmen voor 4 paarden en een veulen maar

daarna kunnen we door naar de agriturismo waar we met z'n 4en overnachten. Het blijkt een behoorlijk landgoed te zijn en binnen in het huis (oud kerk/klooster-achtig iets) zijn we al snel de weg kwijt. Als we daarna op zoek gaan naar een aanbevolen restaurant in de buurt raken we ook snel de weg kwijt. De navigatie kent de nieuwe wegen niet en rotondes met teveel afslagen en bordjes èn een toeterende auto achter ons helpen ook niet. We rijden dik n uur rond en besluiten het eerste restaurant wat we zien te nemen. Een zeer goede keuze (als je van karaoke houdt) want we belanden in een karaoke restaurant (ja, serieus) waar n aantal Italiaanse families hun eten zelfs laten staan om fanatiek mee te zingen. Ze vechten nog net niet voor de microfoon... We werken een natte pizza naar binnen en laten de pokkeherrie achter ons. Op naar de stilte van onze agriturismo in de heuvels. Gelukkig eten we morgenavond met de familie mee.

Zei ik 'de stilte van de heuvels'? De puppies die gisteren nog zo schattig waren lopen de hele nacht te piepen en blaffen. Verder wordt ik in bed nog besprongen door n beest, niet Daan overigens, maar n sprinkhaan van meer dan 5 cm doorsnee die me eerder ook al aanvloog.

• 28 Augustus 2014 - 09:39

Mam:

fijn om wat te lezen en veel plezier samen x

• 29 Augustus 2014 - 23:02

Tas:

Klinkt goed Leo! Maarruh what happened to the sprinkhaan?!?