Getoeter in Palermo - Reisverslag uit Palermo, Italië van Leonie Schagen - WaarBenJij.nu Getoeter in Palermo - Reisverslag uit Palermo, Italië van Leonie Schagen - WaarBenJij.nu

Getoeter in Palermo

Blijf op de hoogte en volg Leonie

04 September 2014 | Italië, Palermo

We vinden in Linguaglossa op onze laatste avond hier nog een restaurant via Google maps. In een uithoek van t dorp midden in woonwijk. We zijn de enige klanten en hebben een heerlijk diner. Erg raar dat hier zo weinig zit.
Onderweg komen we voorbij een huis waar we eerder een overlijdensbericht hadden zien hangen. De voordeur staat open en als ik automatisch naar binnen kijk, kijk ik vol op een doodskist omgeven met bloemen. Een openbare manier van een avondwake...

De dag erna nemen we afscheid van de goedlachse Rosa. We geven haar wat fooi wegens het goede ontbijt die ze absoluut niet aan wil nemen. Met een beteuterd gezicht en het geld in haar handen zwaait ze ons uit.

We vertrekken rond 11 uur en komen tegen 4en aan in Palermo. We verblijven bij de Rotterdamse Michel en zijn vrouw Giovanna. Hun flat ligt tegen het centrum en er zou gratis parkeerplaats voor de deur zijn. Dat is ook zo echter staan de straten dubbeldik vol met geparkeerde auto's, soms zelfs dwars ingestoken of schuin en half op straat. Na 3 rondjes hebben we geluk en komt er n plek vrij.
We wandelen kort Palermo in wat na de spookstadjes rondom de Etna een aardige shock is, een en al auto's en scooters rijden door elkaar heen en je hoort alleen maar getoeter.
We eten 's avonds thuis mee, een stel uit Arnhem dat hier ook verblijft eet ook mee.

De dag erna krijgen we een tour door Palermo van de chaotische en druk pratende Michel. We bezoeken een rommelmarkt in de armste wijk van Palermo. De rommel ligt

uitgestald op auto's maar ook gewoon naast vuilcontainers. Een man staat nog 'verkoopbare' spullen uit de containers te vissen en legt ze daarna bij de rest van zijn handel. Een groot deel van spullen is kapot, gestolen of komt uit het vuilnis elders in de stad. Op een handdoek liggen tussen de spullen bakjes Activia yoghurt in de brandende zon te koop, daar zullen je darmen wel van op gang komen ja, haha. De gebouwen in deze straten zijn onbewoonbaar verklaard en wachten op instorten. Het is een trieste bedoeling.
De rommelmarkt loopt langzaam over in een markt met groente, fruit, vlees en vis.
Hierna lopen we het centrum in, bekijken het theater, weddingcrashen 2 bruiloften die we in kerkjes tegenkomen, zien de haven en de gevangenis. We bedanken rond 2 uur Michel voor de tour door deze chaotische, lelijke en vervallen stad en gaan uitgeput ergens zitten om te lunchen.
Na de lunch bezoeken we de catacomben. Ik heb veel catacomben en begraafplaatsen gezien maar deze is echt de meest lugubere ooit... Er liggen en hangen zo'n 8000 gebalsemde en gemummificeerde lichamen vanaf de 17e eeuw tot zo'n 100 jaar geleden. Ik word er compleet onpasselijk van om hier doorheen en langsaf te lopen. Als we naar buiten lopen kun je zelfs ansichtkaarten kopen met foto's van de lichamen, hoe bizar. Wie wil er nou zo'n vakantiekaartje in de bus krijgen?

Wat ze overal zeggen over deze stad is waar; je moet ervan leren houden en de vraag is of je dat ooit zal lukken... Michel woont hier nu 20 jaar en hem is het nog niet gelukt. Het Arnhemse stel heeft hier onbegrijpelijk 9 dagen doorgebracht (en met openbaar vervoer tripjes gemaakt, bijna niet te doen) maar zoals wij 1 tot 2 dagen is meer dan genoeg om de stad mee te maken.

We eten 's avonds nog wat om de hoek en Daan kijkt daarna de wedstrijd Italie tegen Nederland bij Michel thuis. Morgen bezoeken we de kathedraal en klooster bij Monreale en verblijven daarna 5 nachten in een huisje iets boven Trapani vanuit waar we nog wat trips gaan maken.

• 05 September 2014 - 00:01

Mam En Pap:

voel je jein Palermo wel veilig?
    op naar is rustigers dan
    en nog leuke uitstapjes verder en in een leuk huisje
    met veel zon

• 05 September 2014 - 15:43

Inge En Els:

Heb zojuist jouw verhalen gelezen. Italie is een bijzonder land. En vooral het zuiden waar jullie nu zitten. Geniet er maar lekker van. Adios! Inge en Els.