onze eerste avonturen - Reisverslag uit Rome, Italië van Leonie Schagen - WaarBenJij.nu onze eerste avonturen - Reisverslag uit Rome, Italië van Leonie Schagen - WaarBenJij.nu

onze eerste avonturen

Door: leonievanschagen

Blijf op de hoogte en volg Leonie

19 September 2011 | Italië, Rome

Hallo lieve familie, vrienden, collega's enzo

Zaterdag zijn we aangekomen in Alghero. We mochten een uur wachten bij de balie voor de huurauto, daar stond de langste rij, allemaal Nederlanders, dus: de goedkoopste!
Na onze 206 aan een NCIS flashlight inspectie te hebben onderworpen zijn we teruggegaan om alle krassen, loszittende onderdelen en dubieuze vlekken door te geven. Blijkbaar stapt iedereen hier meteen in en sjeest weg want we waren de enigen die terugkwamen en werden daarna in het Italiaans even uitgelachen door de baliemedewerker. Apart maargoed.

In het pikkedonker, want aan straatverlichting of inritlampjes doen ze hier niet, hebben we toch ons hotel gevonden waarvan we alleen wisten dat het aan de s105 lag. De eigenaar verwelkomde ons na een telefoontje met zijn zaklamp. Eenmaal op t terras aangekomen kregen we een wijntje aangeboden, olijven van eigen land en wat kaasjes.

Zondagochtend hadden we op hetzelfde terras een heerlijk ontbijt maar dan met uitzicht op de zee. De eigenaresse had allerlei zelfgebakken brood en cakejes, selfmade marmelade etc etc.
Nadat ze ons volgepropt hadden zijn we naar de Grotto Nettuno gereden. De 500 treden van de Reeen trap boden op de heenweg een mooier uitzicht dan op de terugweg, pfieuw, kuiten trainen! Bij de grot kregen we voor 12 euro een tour in het italiaans, scholierenfrans en chinees klinkend engels. Wat ik eruit heb kunnen halen is dat het zeeniveau van een eeuw geleden te zien is en stuk hoger was toen, vreemd, dacht dat de zeespiegel gestegen was..., en dat de temp. daar constant is maar de luchtvochtigheid tussen de 40 en 80 schommelt afhankelijk van het seizoen.
Na de trap omhoog hadden we na al het zweten nog vocht over en mochten we voor het eerst hier op t eiland in n gat piesen. Lang geleden! Leuk hoor...

Daarna naar Argentiera gereden, een spookstadje waar vroeger volop mijnindustrie aanwezig was, voor zilver. De oude gebouwen waren idd vervallen, helaas waren ze ook deel aan het restaureren (of er stonden igg hekken en borden) en deel nieuwbouw. Dus echt mooi of verlaten was het niet.
In een lunchtentje waar ze geen Engels praatten hebben we geprobeerd het menubord te lezen. Alles wat we herkenden bleek op te zijn en toen we naar het toilet wilden was ook het water op om door te spoelen, geen toilet dus.
Snel weer terug naar Alghero.

Het autorijden gaat prima. Niet echt druk op de wegen. Veel harder dan 50 gaat niet in de bergen en als ze je in willen halen doen ze dat vanzelf zonder echt vervelend te worden. Veel moeilijk kijkende, stervende wielrenners tegengekomen ook, tjee, waar begin je aan?
De andere gasten in ons hotel hebben een aanrijding gehad al, hun eerste dag. Moesten stoppen voor een hond en toen klapte een bumperende Italiaan van achter erop...

Na een douche zijn we Alghero in gegaan. Parkeren is hier onmogelijk, maar na lang zoeken eindelijk wat gevonden. Lopend langs de haven viel er toen opeens iets nats en doorzichtigs uit de lucht... Regen! WTF! Een hele plensbui die de hele nacht heeft geduurd, incl onweer. Het had 3 maanden niet geregend en het regen hier 3 dagen in september schijnbaar, dus wij treffen het weer, haha!
Onze eerste aankoop hier was, jaja, een paraplu!

Vanochtend afscheid genomen van de lieve mensen waar we bij zaten na eerst nog een uur lang tips van de eigenaar gekregen te hebben. Op advies naar een kerk in Santissima Trinita di Saccargia gegaan. Daar een enorme plensbui op ons dak gekregen en verplicht staan schuilen in de giftshop.
Resultaat ee rozenkrans en een verroeste koeienbel, haha.

We wilden naar Sassari vandaag maar het regende zo hard en we konden wederom nergens plek voor de auto vinden. Dus door naar de volgende tip die we hadden gehad: Castelsardo. Hier aangekomen was het inmiddels droog maar helaas wel windkracht 10 ofzo. We zijn het oude centrum in gelopen, of meer geblazen, en hebben op de oude burcht van het uitzicht met woeste zee genoten.

Hierna een lange rit naar onze slaapplaats van vannacht: Santa Teresa di Gallura. De wind gaat als een gek tekeer hier. Het is hier in noorden een goede plek voor surfing en kitesurfen maar ik denk dat zelfs die gasten het nu even voor gezien houden! Hopelijk morgen geen regen en minder wind. De temperatuur is verder prima trouwens!

Ciao! Tot t volgende verslag!

• 19 September 2011 - 15:56

Mam X:

Nou zeg - jullie treffen het wel met die regen/wind - morgen zo te zien ook en dan is het weer normaal -zon!!!
    veel plezier - mooie dingen zien en zet ook wat foto's in het fotoboek als dat kan - groetjes - ook van papa xxx

• 19 September 2011 - 16:00

Marleen:

Enjoy!!!
    Leuk zo dat verslag, Ga ik volgen!!!!

• 19 September 2011 - 16:14

Bert :

Bonne sera bella's
    Komt allemaal goed daar, vraag daar eens naar de spritz als drankje. Als je een paar glaasjes gehad hebt weet je waar de vlekken in die 206 vandaan komen.
    Veel plezier!!
    Ciao

• 19 September 2011 - 16:15

Laura:

Leuk dames zo'n verslag! Enjoy van alle mooie dingen!
    Dikke kussss

• 19 September 2011 - 17:10

Dorris:

Hm wat een verslag! maar het leest lekker weg! Allemaal op je telefoontje getypt of toch maar een laptop meegenomen? Meiden fijne vakantie met hopelijk geen regen en heftige wind meer :) ciao ciao!

• 19 September 2011 - 17:15

Fritzz...:

Ja rondreizen gaat niet altijd over rozen whaha....
    Veel plezier nog gewenst vanuit het prachtige Duitsland

x

• 19 September 2011 - 18:21

Jolanda:

Schatjes!!! Wat leuk! Nou jullie vermaken je wel! Sla wel die Italianen van je af :))))) of niet hahaha en geniet ervan! Ik kijk weer uit naar jullie volgend verslag!!

xxxxxxx Jol

• 19 September 2011 - 20:16

Drollie:

Poepie! Jaloers op jou!!! Ondanks de regen nog steeds jaloers op jou!!! Enjoyce!!!!

• 19 September 2011 - 20:55

Jan En Marion:

Hey lieve meiden,
    Wat leuk dat wij nu kunnen lezen wat jullie allemaal meemaken,hopelijk wordt het weer gauw beter maar dat komt vast en zeker goed.Groetjes van ons.

• 20 September 2011 - 07:45

Sasja:

hoihoi,

fijn dat jullie het goed hebben..ondanks de regen... Veeeeel plezier!!!!!!!!

liefs xx

• 22 September 2011 - 11:07

Jolanda Voets:

hee skeetie happy holiday nog voor jullie 2 geniet ervan tot snel!!!
    leuk verslag groetjes