The city that never sleeps - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Leonie Schagen - WaarBenJij.nu The city that never sleeps - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Leonie Schagen - WaarBenJij.nu

The city that never sleeps

Door: leonievanschagen

Blijf op de hoogte en volg Leonie

18 Mei 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Ja, dat deze stad nooit slaapt is te merken... Goed voor mijn insomnia. Ik lig naast een raam met enkelglas en een simpele lameldinges. Lekker licht dus en vannacht wederom geluisterd naar vuilniswagens, sirenes, toeterende yellow cabs, de metro en het perronmannetje die omroept dat de metro eraan komt (wat ik natuurlijk allang doorhad). The city never sleeps, Leonie also never sleeps.

Anyway... Vanmorgen na n goede nachtrust ontbijtje gehaald op de hoek. Dit opgegeten in Central Park, vergezeld door n zwerver, wat schildpadden, heel veel musjes ennnn n warm zonnetje! Heerlijk.

Hietna via 5th Avenue naar st Patricks cathedral gewandeld. Niet zon geschikt moment want er kwam net een begrafenisstoet naar buiten begeleid door n doedelzakorkestje. Waar we bij ons de bloemen in kerk of in de kist bewaren lagen ze hier allemaal bovenop de auto, een hele zee aan bloemen. Toen de dienst buiten was toch nog even naar binnen gegaan. Behoorlijke kerk, groot. En een heel surrealistisch beeld, zo'n kerk tussen alle skyscrapers in.

Om 12 uur hebben we ons verzameld tegenover Grand Central Terminal. Hier hebben we het begin van een tour door de wijk en station gedaan. Maar de groep was te groot en het verhaal, vooral buiten, moeilijk te verstaan. Wel n gek idee dat al die rails onder de stad doorloopt. Na deze halve tour zijn we zelf maar de Terminal ingegaan. Ontzettend grote hal. Prachtig plafond met schildering van alle sterrenbeelden. Hier bevindt zich ook de Apple store. Verhouding personeel op klanten 3 op 1 schat ik. Beneden zitten allerlei restaurantjes. Laat de oesterbar maar ff zitten, ik heb lekker van sushi genoten, yum.

Nog even wat geshopt... Ik zit bijna aan een volle koffer...

Toch nog even Downtown want we wilden Ground Zero alsnog bezoeken. Na een ongeveer even strenge stresserige controle als op t vliegveld mochten we binnen.
Het terrein begint met de bouwplaats van de nieuwe gebouwen. Een is er bijna af en heeft vorige maand de status van de hoogste weer terug gewonnen. Een tweede is ook een eind onderweg. In totaal komen er 6 torens te staan. Allemaal in een cirkel om de 2 grote gaten van het oude WTC heen.
Bij het zien van de 2 pools kreeg ik wel echt even kippenvel en een brok in mijn keel. Om de pools heen staan alle namen, van de reddingswerkers, de 2 torens maar ook de vluchten en t Pentagon. In de vierkante pools grote watervallen uitkomend op een plateau en daarna stroomt het water in een groot vierkant gat in het midden. Er hangt echt een hele aparte sfeer, het besef wat hier allemaal gebeurd is, hoe groot het letterlijk en figuurlijk was. Erg indrukwekkend. Een grote plek van rust en herinneringen temidden van al die grote nieuwe torens.

Via Wallstreet (zwaar beveiligd en niet echt boeiend), zijn we naar de Staten Island Ferry gegaan. Vanuit de achterkant van de ferry een prachtig uitzicht op het in zon badende Lower Manhattan en de bekende skyline. Daarna nog een glimpsje van de Franse groene dame; het Statue of Liberty. De ferry uit en meteen weer de ferry terug gepakt.

Aangezien het vrijdag is wat gegeten bij TGI Friday, ofwel Thank God It's Friday. Die overigens natuurlijk niet tegen sushi op kon...

Xxxx

• 19 Mei 2012 - 07:27

Marleen:

Leuk Leonie je verslag weer, jammer alleen van de heenreis, maar je bent er! Heel veel plezier nog, dat je nog een hoop mag gaan zien, en ja die 2 towers snap het idd dat dat indrukwekkend moet zijn! Veel plezier nog!!! xx
    Blijf je volgen! #wiieeeeeeeeeejjj

• 19 Mei 2012 - 08:57

Mam & Pap:

Leuk. En dat weer! De verwachtingen hier voor NY kloppen dus echt niet. Gelukkig maar. Tot het volgende verslag en een fijne dag. Xx

• 19 Mei 2012 - 13:18

Frits:

Klinkt goed! Veel plezier nog samen xx

• 19 Mei 2012 - 20:25

Linda:

Klinkt allemaal heel indrukwekkend! Blij dat jullie het zo fijn hebben!! Geniet er zeker maar goed van!

• 20 Mei 2012 - 11:10

Dorris:

potverdorie wat hebben jullie het toch slecht daar aan de andere kant van de plas! Oh nee, ik geloof dat dat wel een beetje jaloers overkomt (maar dat ben ik ook:))

Shop ze nog en een fijne vakantie meiden.

XX